perjantai 2. tammikuuta 2009

Pop! Poof! Ping! Kaksi! Piste! Nolla!

Olen myllertänyt blogin fysiikan taas uuteen uskoon, ja nyt saitti näyttäisi vihdoin näyttävän ainakin kaikilla Ubuntuni selaimilla siltä, miltä pitääkin. Chromeista, Operoista, Safareista tai Explorereista (Vade retro!) ei ole vielä hajua, vaan ajattelin suoda itselleni hyvät yöunet ja testailla Microsoftin syöpäosaston valikoimaa vasta huomenna.

Jotkut kompastelut on varmaan väistämättömiä, koska olen näissä hommissa kuitenkin sen verran harrastelija, että puolet xml-koodista lienee turhaa tai invalidia. Minkä nyt olen ehtinyt kokeilla, niin homma tuntuisi toimivan ihan hyvin ja kaikki vastaan tulleet ongelmatkin olen saanut korjattua (mikä on jo paljon, koska yleensä jää aina jotain, josta ei vaan tiedä, että miksei se nyt hittovie toimi).

Vanhassa Bloggerin värituunatussa Rounders-oletustyylissä ehdin kypsyä liian pirteisiin väreihin (vaikka olin jo muuttanut niitä synkeämmiksi kolme kertaa), kepeät muodot ja vain yksi sivupalkki. Jokainen saa itse päättää, onko kehitys ollut visuaalista e- vai devoluutiota, mutta itse olen varovaisen tyytyväinen. Toisaalta näyttää ihan fantsulta, mutta toisaalta kaikkea (eri tekstuureja, värejä, koukeroita, fontteja jne. jne.) tuntuu olevan vähän liikaa ja johdonmukaisuutta vähän liian vähän, niin kuin harrastelijagraafikkojen tuotoksissa aina.

Ehkä keksin jossain vaiheessa, mikä on se aikuisempi suunta, johon blogia kannattaisi kehittää. Nyt sitä on kuitenkin helpompi väännellä uuteen uskoon, kun olen koodia ronkkiessa tajunnut sen toiminnasta vähän enemmän, eikä jonkun yhden värin muuttaakseen tarvitse enää muuttaa kymmentä erillistä kuvaa (viittaan nyt Rounders-mallin pyöristettyihin kulmiin) ja uploadailla niitä hiirisormi verillä vain huomatakseen, että tuo toinen väri saattaisi olla vielä parempi.

Hmmmhh. Nyt kun katson tätä kriittisellä silmällä, niin ainakin sivupalkit on pakko muuttaa toimimaan float-asemoinnilla, ettei käy niin, että se hyppää ulos taustastaan lyhyitä postauksia lukiessa.

Ja siltä varalta, että vaihdan aivan kaiken heti huomenna ihan eri näköiseksi, niin tässä, katso:

0 kommenttia: